De Groeifases van de ondernemer
De groeifases van de zelfstandige ondernemer.
Elke ondernemer heeft te maken met verschillende groeifases. Dat die groeifases anders zijn voor zelfstandig ondernemers in vergelijking tot bedrijven met personeel is evident. De vraag is vooral hoe die fases eruit zien voor de ZZP’er en wat je kunt doen om verder te groeien.
“Ondernemingen hebben vergelijkbare fases waar ze doorheen gaan. Dat geldt ook voor zelfstandig ondernemers.” – Isla Sint-Bouwman, mede-oprichter IMPULS
De groeifases van het ondernemerschap
Groeifases van een onderneming hebben opvallend veel overeenkomsten als je het grotere geheel bekijkt.
Greiner heeft de groeifases van een onderneming op een rijtje gezet in het Greinermodel en komt tot de volgende 5 fases.
- De startup fase: groei door creativiteit, gevolgd door een leiderschapscrisis
- De rollercoaster fase: groei door leiderschap, gevolgd door een autonomiecrisis
- De puberfase: groei door delegeren, gevolgd door een beheerscrisis
- De scale-up fase: groei door coördineren, gevolgd door een bureaucratiecrisis
- De flow fase: groei door samenwerking, gevolgd door een overlegcrisis
Voor de zelfstandig ondernemer ligt dit net iets anders. Je hebt tenslotte niet te maken met personeel.
Voor de ZZP’er zou je de volgende 4 fases kunnen onderscheiden:
- De creator:
Jij bent ergens goed in en start hiervoor een eigen bedrijf. Je bevindt je in de creatieve fase waarin nog niet heel erg zichtbaar is wat je precies gaat doen, hoe je het gaat doen en voor wie je gaat werken. Je bent voornamelijk met je eigen proces bezig en nog niet erg zichtbaar voor de buitenwereld.
- De werknemer:
In de tweede fase werk jij zelf in je eigen bedrijf. Je diensten/producten zijn ontwikkeld en moeten verkocht worden. Je bent met veel met je (potentiële) klanten bezig en hebt daarnaast nog allerlei andere dingen waar jij je mee bezig houdt om je bedrijf te laten groeien. In deze fase lopen veel ondernemers vast. Ze zijn overweldigd door alle acties die ze moeten oppakken en de kans is groot dat je op een gegeven moment merkt dat je een bepaalde richting bent opgegroeid. De vraag is dan of je nog wel voor de juiste klanten werkt en of je blij wordt van de werkzaamheden die je nu steeds aanbiedt.
- De CEO:
Zodra je flink stappen hebt kunnen zetten in de werknemersfase krijg je de ruimte om jouw dienstverlening te optimaliseren. Bepaalde taken kan je uitbesteden zodat je meer met je klanten kan bezighouden. In deze fase werk je ook veel samen met anderen zodat je nog grotere stappen kunt zetten met jouw onderneming. Je begint te denken als bedrijf in plaats van als mens.
Naast het aanbieden van je eigen kennis en kunde zal de focus ook meer liggen op extra diensten en producten die je kunt aanbieden. Je gaat meer delegeren en blijft beter gefocust op wat jouw groeipad is en dwaalt minder af door wat andere mensen zeggen of vinden. De uitdaging ligt in het focussen op de grote stappen binnen je bedrijf, het optimaliseren van je dienst of producten en te investeren in het delegeren van taken en bepaalde werkzaamheden. Zo kun je meer opschalen en is er meer tijd voor focus en ontwikkeling.
- De investeerder:
In deze fase ga je echt groot denken. Je zal gaan investeren in je eigen bedrijf, in dat van anderen of wellicht in aandelen. De focus ligt op het verkrijgen van meerdere inkomstenbronnen. De uitdaging ligt in deze fase op het grote denken en de lange termijnplannen. De dagelijkse acties als klanten zoeken, opdrachten aannemen en uitvoeren en de boekhouding zijn niet meer prioriteit. Een deel heb je uitbesteed en de rest is zodanig geoptimaliseerd en in kaart gebracht dat jij precies weet aan welke knoppen je moet draaien om verdere groei te ontwikkelen. Je kent inmiddels je eigen mindset door en door en weet wat je moet doen zodra belemmerende gedachten de kop opsteken.
De ondernemer als bottleneck
Voor elke fase heb je andere competenties en talenten nodig. De kracht van wat werkte voor je in de ene fase, werkt niet vanzelfsprekend weer in de volgende fase. Het is aan jou om als ondernemer weer in de spiegel te kijken en je bewust te worden van je ‘beperkingen’. Wat houdt je tegen om naar de volgende fase te komen? Welke beperkende overtuigingen heb jij over sales en marketing?
Ken jezelf
Voor jou als zelfstandig ondernemer is de grote uitdaging dan ook om die spiegel op te pakken of andere ondernemers te spreken waar je mee samenwerkt of die je als sparring partner gebruikt. Zodat jij jezelf nog beter leert kennen en die kennis kunt omzetten naar de impuls die jij nodig hebt om jouw business verder te laten groeien.
Bij IMPULS starten we met de mindset, omdat die wat ons betreft cruciaal is als bouwsteen voor een succesvol bedrijf. Je kunt nog zo’n mooi aanbod hebben, leuke klanten of euro’s op de bank. Als jij er als mens niet voor de volle 100% bij bent, is het lastig om naar het echte succes te gaan.
Inspirerende groet,
Edo Boonstra
Mede-oprichter IMPULS aan je commerciële groei
Hoe nu verder?
Met deze tips kun je direct aan de slag. Heb je behoefte aan concrete stappen? Meld je dan aan voor het online programma of check onze inspiratiepagina voor meer tips en adviezen.
Meer over IMPULS aan je commerciële groei
Wij geloven erin dat je commerciële groei niet moeilijk hoeft te zijn. We zien steeds meer ondernemers worstelen met een breed scala aan marketing en sales activiteiten die allemaal moeten bijdragen aan het vergroten van de omzet.
In IMPULS hebben wij onze kennis, ervaring en expertise gebundeld en teruggebracht tot de kern. De juiste handvatten die jij nodig hebt om jouw onderneming te helpen groeien.
“Impuls gaat voor een wereld waarin zelfstandig ondernemers hun eigen trainingsschema kunnen creëren waarmee ze een impuls aan hun commerciële groei gemakkelijk in praktijk kunnen brengen.”