Bouw geen muren, maar breek ze juist af!
Het is de moeite waard om te onderzoeken welke muren er in jouw mind en in jouw onderneming staan. Zeker wanneer je jouw onderneming en mindset een boost wilt geven. Veel van deze muren zijn meestal natuurlijk niet fysiek, maar meer in de vorm van mentale hindernissen. Maar in het veranderde tijdsbeeld kunnen ook je bestaande bedrijfsprocessen en zelfs je producten/diensten een muur vormen.
Ook vandaag de dag zijn er redenen genoeg om jezelf te willen beschermen met een letterlijke of figuurlijke muur, maar dat is lang niet altijd een goed idee. We nodigen je uit om eens kritisch naar jezelf, je mindset en je onderneming (processen en producten/diensten portfolio) te kijken. Welke muren kun je weghalen zodat jij en je onderneming in een betere flow komen?
Wij hebben 7 soorten muren geformuleerd, met gelijk een tip hoe je deze kan afbreken:
- Een muur in de vorm van tegenwerkende gedachten over jouw vaardigheden, die van jouw collega’s, of over jouw klanten. De oplossing ligt in het onderzoeken van je ideeën en gedachten. Is het de waarheid, of zijn het alleen maar gedachten en ideeën? Helpen deze gedachten je bij het realiseren van je doelen? Welke ideeën zouden je meer vooruit helpen?
- Een muur in de vorm van een blokkade van je inspiratie. Het lijkt dan of oude idealen minder belangrijk zijn. Vaak gaat dit gepaard met gedachten in de trant van ‘het is de moeite niet waard’, of ‘het gaat toch niet lukken in deze periode’, of ‘er zit niemand te wachten op mijn idee’. Herkenbaar? Neem eens wat afstand en laat alle negativiteit eens rustig aan je voorbijtrekken zonder het al te serieus te nemen. Als je daar lang genoeg mee doorgaat, zal je merken dat de zon nog steeds schijnt achter de wolken. Geef vervolgens een paar welgemeende complimenten aan mensen die wel doorzetten op hun idealen en verbind je opnieuw met jouw idealen.
- Een muur in de vorm van onrealistische doelen. Dat kunnen doelen zijn die ofwel veel te hoog liggen, maar ook veel te lage doelen (voor de onderpresteerders onder ons) zijn funest voor jouw onderneming. Begrijp ons goed: we moedigen je aan om je doelen uitdagend en hoog te stellen, maar financiële onafhankelijkheid binnen een week, terwijl je nu geen inkomsten hebt, is iets te veel van het goede.
- Een muur voor de ingang van je verkooptrechter. Wanneer je meer wilt verkopen moet je vaak VEEL meer leads genereren. Leads genereren kan op zeer veel manieren zoals we in andere blogs al hebben beschreven. Maar je moet wel weten wie je wilt hebben en hoe ze te benaderen. Kies helder en scherp voor wie je wilt werken. Dit voelt soms als een ‘hek zetten om je mogelijkheden’. In werkelijkheid breekt het scherp kiezen voor je doelgroep muren af zodat jouw verkooptrechter veel beter kan doorstromen.
- Een muur in de vorm van het op voorhand afwijzen van strategische en tactische keuzes in je verkoopproces. Een goede houvast is wat ons betreft de ‘contingentie theorie’. Er is niet één beste manier van inspireren, organiseren, verkopen, of marketing. Laat hoe je te werk gaat afhangen van zowel jouw interne- als jouw externe omgeving. Hoe wil jij graag werken? Hoe wil jouw markt consumeren? Je vindt momenteel talloze programma’s die je bezweren dat bijvoorbeeld Facebook-marketing, telefoneren, of het kweken van ambassadeurs de sleutel is naar meer verkopen en omzet. In onze optiek zijn het niets anders dan mogelijke instrumenten die je kunt inzetten. De kunst is om voor jouw onderneming, voor jouw mensen en in jouw markt de juiste middelen te kiezen. Pas dan kan er een systeem ontstaan dat werkt en makkelijk op gang te houden is.
Zeker in de snel-veranderende tijd is het essentieel om je verkoopproces onder de loep te nemen en te veranderen. Veel manieren van vroeger werken nu niet en de vraag is of in de toekomst diezelfde manieren even effectief zullen werken. Neem de tijd en rust om naar je verkoopstrategie te kijken en durf radicaal andere manieren te kiezen. Ofwel: als je blijft doen wat je deed krijg je meestal minder dan wat je kreeg! - Een muur in de vorm van te weinig actie, ontmoediging. Ontmoediging, zeker gezien de situatie waarin we nu leven, is de grootste belemmering om tot actie te komen. En er zijn veel zaken om ontmoedigt door te raken. Strengere regelgeving, mondiale crisis, veranderende markt, minder klanten, minder omzet, etc. Wanneer je hierover te veel nadenkt, wikt, weegt, negatieve gevoelens de overhand laat hebben en voor je uitschuift, ontstaat er vanzelf een muur van apathie. Je ontmoediging hanteren en vervolgens weer voortvarend aan de slag gaan is het devies. Dat is één van de weinige vaardigheden die we wel kunnen leren van de voormalige president van Amerika. Doen!
- Een muur in de vorm van een steen waar je je telkens weer aan stoot. Maak er een gewoonte van om je acties te monitoren, ervan te leren en dagelijks te verbeteren. Als de steen terug blijft komen, is het inschakelen van een coach een goede stap om te helpen bij zelfreflectie en inzicht om de muur af te breken. Op die manier ontstaat werkelijke groei naar meer omzet, meer plezier in het werk, meer persoonlijke groei en een wereld zonder muren!
Wanneer je continu werkt aan het weghalen van muren en het nastreven van doelen die belangrijk voor jou zijn in je onderneming en in je leven, dan ontstaat wat wij de Sales Mindset noemen. Een mindset die verkopen leuk, inspirerend en succesvol maakt!
Doe er je voordeel mee!
Inspirerende groet,
Edo Boonstra
Mede-oprichter IMPULS aan je commerciële groei
“Impuls gaat voor een wereld waarin zelfstandig ondernemers hun eigen trainingsschema kunnen creëren waarmee ze een impuls aan hun commerciële groei gemakkelijk in praktijk kunnen brengen.”
Hoe nu verder?
Met deze tips kun je direct aan de slag. Heb je behoefte aan concrete stappen? Meld je dan aan voor het online programma of check onze inspiratiepagina voor meer tips en adviezen.